تخریب دی ان ای با دود سیگار

آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره
آموزشی
نويسندگان
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش پیش از ازدواج‘ خانواده‘ مهارتهای زندگیو آدرس mahmoodi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

تخریب دی ان ای با دود سیگارتخریب دی ان ای با دود سیگار

 

سیگار کشیدن تنها در عرض چند دقیقه ماده‌ای وارد جریان خون می کند که سبب جهش دی.ان.ای و ابتلاء به سرطان می‌شود. روزانه سه هزار نفر در دنیا بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، تا به حال مقالات متعددی درباره آثار زیان‌بار دود کردن سیگار منتشر شده است، اما در این میان، مطالب مربوط به آسیب‌های ژنتیکی بیشتر خودنمایی می‌کنند. در ذهن افراد،‌ تغییرات ژنتیکی فرآیندی بلند مدت است، اما به اعتقاد محققان آمریکایی،‌ تاثیر سیگار بر روی ژن‌های افراد،‌ تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد.

به گزارش هلث دی، نتیجه مطالعات پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد در سیگار موادی به نام هیدروکربن‌های چندحلقه‌ای بودار " پی.ای.اچ " وجود دارد که سمی هستند. این مواد را در غذاهایی که در باربکیو می‌سوزند هم می‌توان یافت.

این گروه از محققین نوع خاصی از این مواد به نام فنانترن (که در دود سیگار هم موجود است) را در خون افراد سیگاری که برای این مطالعه داوطلب شده بودند دنبال کردند. فنانترن در خون، ماده‌ای سمی می‌سازد که به زباله دی.ان.ای معروف است و سبب تخریب و جهش دی.ان.ای می ‌شود. جهش دی.ان.ای خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

آن ‌چه دانشمندان را حیرت زده کرده سرعت این تاثیرگذاری است:‌ افراد سیگاری تنها 15 تا 30 دقیقه بعد از این دود کردن سیگار میزان فنانترن خون شان به شدت افزایش می یابد.

این یافته می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد به دخانیات موثر باشد. شاید دانستن این که هر روز در حدود 3هزار نفر در سراسر دنیا بر اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند و  90 درصد از این مرگ‌ها در واقع با سیگار کشیدن در ارتباط است، انگیزه خوبی برای پرهیز از دود کردن سیگار باشد.‌

 
 
 
 
 
منبع : سایت پیشگیری نوین
 

چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 8 فروردين 1392 ] [ 12:37 ] [ میر محسن محمودی ]

درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید >mohsen_mir@mihanmail.ir
امکانات وب